فیزیوتراپی یا کاردرمانی برای کودکان کدام بهتراست |شیراز
فیزیوتراپی کودکان چیست و کاردرمانی کودکان چگونه و کدام بهتر است

فیزیوتراپی کودکان قصرالدشت شیراز

کاردرمانی کودکان قصرالدشت شیراز

تفاوت فیزیوتراپی و کاردرمانی برای کودکان چیست و کدام بهتراست؟

توانبخشی فلج مغزی و درمان آن: کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی CP در شیراز

فلج مغزی یا سی پی (cp) نوعی اختلال است که بر مغز تأثیر می‌گذارد و باعث نقص حرکتی می‌شود. در این شرایط منطقه‌ای از مغز از کار افتاده یا فلج می‌شود که منجر به فلج جزئی یا کامل عضلات می‌گردد. آسیب مغزی معمولاً قبل، حین یا اندکی پس از تولد اتفاق می‌افتد و می‌تواند موجب ناتوانی کودک در تمام طول زندگی شود.

گاهی اوقات فلج مغزی اصطلاحی است که شامل ناتوانی‌های متعدد حرکتی و مغزی مختلف می‌باشد، اما به طور کلی سه نوع فلج مغزی وجود دارد: فلج مغزی اسپاستیک، فلج مغزی دیس کینتیک یا آتتوئید و فلج مغزی آتاکسیک. یادآوری این نکته حائز اهمیت است كه كودكان بیش از هر زمان دیگری ممکن است در تمام عمر خود با فلج مغزی زندگی كنند و حتی در بزرگسالی همچنان به خدمات پزشکی متعدد و مراقبت نیاز خواهند داشت. اگرچه میزان مراقبتی که این بیماران نیاز دارند به شدت اختلال بستگی دارد. کودکانی که دارای اشکال خفیف فلج مغزی هستند، می‌توانند به موفقیت‌هایی در درمان‌های خود دست یابند و در حین درمان در خانه خود بمانند، در حالی که موارد شدید فلج مغزی ممکن است نیاز به مراقب دائم و تمام وقت داشته باشند.

 

هنگامی که کودکی مبتلا به فلج مغزی تشخیص داده شد، به طور معمول تیمی از متخصصان به والدین او معرفی می‌شوند که می‌توانند در توضیح نیازهای کودک به روشنی کمک کنند. در این جلسه شاید چیزی را بنام برنامه مراقبت از بیمار مطرح شود. برنامه مراقبت از بیمار شامل یک لیست مهم از نیازهایی است که کودک در طی مدت زمانی معین از زندگی خود خواهد داشت و شامل وسایل کمکی و امکاناتی می‌باشد که باید برای او در خانه ایجاد شوند.

این طرح ممکن است شامل لیستی از لوازم جانبی مورد نیاز کودک باشد (مانند صندلی های چرخ‌دار، واکرها، بریس‌ها و غیره)، انواع تراپی که کودک نیاز دارد و هر چند وقت یک بار باید آن‌ها را انجام دهد، مراکز آموزشی ویژه‌ای که ممکن است شامل IEPها (برنامه‌های آموزشی فردی. ) باشد، یک برنامه آموزشی، و یک برنامه‌ی مراقبت در منزل دارای مجوز. از والدین هرگز انتظار نمی‌رود که مراقبت از کودک مبتلا به فلج مغزی را به تنهایی انجام دهند، به همین دلیل شبکه‌ی منسجم پرسنل پزشکی و گروه‌های پشتیبانی برای کمک به آن‌ها در دسترس می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­ ی توان‌بخشی فلج مغزی و یا رزرو نوبت در کلینیک قصرالدشت شیراز با شماره تلفن­‌های  09392024636 یا 07136308341 تماس بگیرید

چه عواملی باعث فلج مغزی می‌شوند؟ 


اگرچه فلج مغزی ممکن است در اثر ناهنجاری مغزی یا آسیب‌دیدگی قبل، حین یا مدت کوتاهی پس از تولد ایجاد شود، هنوز رمز و راز زیادی در مورد اینکه یک نوزاد دقیقاً چگونه دچار این عرضه ناگوار می‌شود وجود دارد. برخی پزشکان و دانشمندان معتقدند که یک نوزاد قبل از زایمان و تولد، به فلج مغزی مبتلا می‌شود (هر نوع عفونت که می‌تواند رشد طبیعی و رشد مغز را مختل کند). پزشکان و دانشمندان دیگر بر این باورند که صدمات مغزی که شیرخوار تحمل می‌شود، می‌تواند به فلج مغزی منجر شوند که به‌طور مستقیم با شیوه‌های نادرست پزشکی و همچنین در بدو تولد یا درست پس از تولد نوزادانی که به طور کلی دارای یک آسیب مغزی هستند، ارتباط دارد.

فلج مغزی همچنین می‌تواند در صورتی رخ دهد که کودک مدت طولانی از اکسیژن محروم شده باشد، از جایی بیفتد، به زور بیرون کشیده شده باشد (در حین زایمان)، دارای صدمات ناشی از استفاده از ابزار است (مانند آسیب‌دیدگی یا فورسپس یا آسیب دیدگی با وکیوم) یا طولانی شدن مراحل زایمان ر تا بیشتر از 18 ساعت (به خصوص اگر کودک یک نوزاد از چندین نوزاد به دنیا آمده باشد). این صدمات ناشی از شیوه نادرست پزشکی در بدو تولد می‌تواند به اندازه‌ای باشد که باعث آسیب مغزی شده و سپس به فلج مغزی منجر شود.

 

چه نوع آزمایش‌هایی می‌تواند فلج مغزی را تأیید کند؟ 


آزمایش‌هایی که فلج مغزی را تأیید می‌کند شامل آزمایش خون، سونوگرافی جمجمه‌ای است که به پزشکان کمک می‌کند تصویری از بافت مغز را مشاهده کنند، ام آر آی که به پزشکان اجازه می‌دهد رزونانس و تراکم در رابطه با بافت مغز را ببینند، و سی‌تی‌اسکن که یک اسکن سه‌بعدی از مغز کودک است.

از ارزیابی‌های ادراکی و مشاهدات پزشکی نیز برای تأیید فلج مغزی استفاده می‌شود. علاوه بر این، از ارزیابی‌های تحرک، گفتار و زبان کودک، شنوایی، بینایی، راه رفتن و تغذیه و بلع کودک برای تعیین این اختلال استفاده می‌گردد.

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات تشخیص فلج مغزی زمان می‌برد. بسته به عواملی مانند ناهنجاری‌ها و مشکلات مادرزادی، تشخیص می‌تواند تا چند سال پس از وقوع آسیب مغزی به طول بیانجامد. علاوه بر این، یک آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند فلج مغزی را به‌طور کامل تأیید یا رد کند. در عوض، ترکیبی از یک سری تست ها، مشاهدات، ارزیابی‌ها و معاینات برای کمک به تشخیص این اختلال استفاده می‌شود.

آیا فلج مغزی می‌تواند ناتوانی‌های دیگری ایجاد کند؟ 


فلج مغزی شرایطی است که در نتیجه آسیب مغزی ایجاد می‌شود و مناطق دیگر مغز نیز می‌توانند تحت تأثیر آن قرار گیرند. برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی با مشکلات شنوایی، بینایی و گفتاری مواجه می‌شوند. همچنین ممکن است این کودکان دچار مشکلاتی در کنترل مثانه و مشکلات عضلانی باشند. كودكان مبتلابه فلج مغزي بايد به طور مرتب تحت نظر یک متخصص کاردرمانی قرار بگیرند تا از بروز مشكلات ديگر جلوگيري شود.

فلج مغزی غالباً باعث ایجاد مشکلات سلامت روان در کودکان مبتلا به این ناتوانی می‌شود. بسیاری از کودکان مبتلا به فلج مغزی، حتی کودکانی که محدودیت جسمی دارند، دارای مشکلات رفتاری هستند. افراد دارای ناتوانی یادگیری، درد مزمن یا شدید یا صرع مرتبط با CP یا فلج مغزی هستند به احتمال زیاد دچار اختلالات روانی می‌شوند که در اوایل کودکی ظاهر می‌شود و ممکن است تا سال‌های بزرگ‌سالی آن‌ها ادامه داشته باشد. کودکان مبتلا به فلج مغزی اغلب از اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)، اضطراب، نگرانی، مشکلات ارتباطی مانند بدخلقی و قشقرق و سرکشی و مشکلاتی اجتماعی مانند ترجیح دادن بودن با افراد بالغ به جای همسالان و احساسات عمیق تنهایی رنج می‌برند.

علاوه بر این، برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی ممکن است تمایل به واکنش بیش از حد عاطفی نسبت به موقعیت‌های جدید، به ویژه موقعیت‌های چالش برانگیز داشته باشند. والدین باید با پزشک فرزندشان مشورت کنند، که ممکن است غربالگری سلامت روان را برای تشخیص و درمان هرچه سریع‌تر شرایط سلامت روانی او توصیه کند.

آیا درمانی برای فلج مغزی وجود دارد؟ چه درمانی برای این عارضه وجود دارد؟ 


در حال حاضر درمانی برای فلج مغزی وجود ندارد، اما تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای در حال انجام است. در این میان چند روش و درمان وجود دارد که می‌تواند زندگی کودک شما را راحت‌تر کند. جراحی ارتوپدی می‌تواند به کاهش حرکات اسپاستاتیک کمک کند و فیزیوتراپی می‌تواند به کودکان در تلاش برای کنترل مهارت‌های حرکتی مؤثر باشد. کاردرمانی می‌تواند با گذشت زمان در یادگیری مهارت‌های زندگی روزمره مانند غذا خوردن، گره زدن بند کفش، تعامل اجتماعی و یادگیری استقلال بیشتر به بیمار کمک کند.

در بسیاری از موارد، ممکن است دارویی برای کنترل ناتوانی‌ها تجویز شود. داروهای متنوعی وجود دارد که در مواردی برای مبتلایان به فلج مغزی مفید هستند. متداول‌ترین انواع آن عبارت‌اند از:

  • داروهای ضد اسپاسم، مانند باکلوفن و والیوم
  • داروهای ضد افسردگی مانند Lexapro و Paxil
  • داروهای ضد التهاب مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و کورتیکواستروئیدها
  • نرم‌کننده‌های مدفوع (ملین‌ها)
  • داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین و توپیرامات

توانبخشی فلج مغزی 


کودکان مبتلا به فلج مغزی نیازهای مختلفی دارند. برخی از کودکان در مهارت‌های حرکتی و حالات اسپاسمی مشکل دارند، اما عموماً چیزها را خیلی سریع می‌گیرند. بیماران دیگر دچار طیف کاملی از مشکلات از مهارت‌های حرکتی گرفته تا مشکلات تنفسی و گوارشی هستند. درمان‌های مختلفی برای فلج مغزی وجود دارد که مجموعه‌ای از نیازهای مختلف این بیماران را برطرف می‌کنند.

یک درمان واحد و خاصی وجود ندارد که بتواند به همه‌ی این کودکان کمک کند. اگرچه درمان‌ها و تراپی های متعدد و مختلفی وجود دارند که می‌توان به سراغ آن‌ها رفت، از جمله برنامه‌های مراقبتی جامع، آب‌درمانی، کاردرمانی و موارد دیگر.

کاردرمانی

کاردرمانی برای توانبخشی فلج مغزی

کاردرمانی نوعی درمان است که به افراد در هر سنی کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه توانایی‌های خود را برای انجام کارهای روزمره موردنظر خود بهبود بخشند. برای کودکان مبتلا به فلج مغزی، کاردرمانی می‌تواند در انجام کارهای عادی در مدرسه، خوردن و آشامیدن، لباس پوشیدن، انجام نکات بهداشتی و سایر کارهای مورد نیاز برای یادگیری برای استفاده روزانه به آن‌ها کمک کند. پزشکان غالباً این روش درمانی را به همراه فیزیوتراپی توصیه می‌کنند تا کودکان زندگی راحت‌تر و مستقل‌تری داشته باشند. در حالی که فیزیوتراپی بر بهبود هماهنگی و تعادل عضلات کودک تمرکز دارد، کاردرمانی در کمک به کودکان برای انجام فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند.

 

نقص بینایی 

بسیاری از کودکان با فلج مغزی دچار نقص بینایی می‌شوند. برخی از کودکان ممکن است دچار نقص شدیدی شوند درحالی‌که برخی دیگر ممکن است نقص خفیفی داشته باشند، اما صرف‌نظر از شدت آن، کاردرمانی می‌تواند در انجام کارهای روزمره به آن‌ها کمک کند. علی‌الخصوص، کاردرمانی با انجام تمرینات حسی- ادراکی-حرکتی (SPM) که موجب تحریک حواس برای انجام آسان‌تر کارهای روزانه می‌شود، کمک کننده است.

بعلاوه، یک متخصص کاردرمانی ممکن است از ابزارها و نشانه‌های ورودی بصری و همچنین راهنمایی‌های گفتاری برای کمک به کودکان در انجام فعالیت‌های لازم روزانه استفاده کند.

اختلال ادراکی 

کاردرمانی برای کودکانی که فلج مغزی دارند و همچنین دارای اختلال ادراکی و شناختی هستند نیز مفید است. کارهای روزمره‌ای که در دفتر یادآوری یا برنامه‌ی یادآوری موبایل تنظیم شده‌اند، به کودکان مبتلا به اختلال ادراکی، در کارهای روزانه مانند به یاد آوردن لباس پوشیدن، مسواک زدن دندان‌ها و سایر کارهای مورد نیاز برای آماده شدن برای روز کمک می‌کند.

نقص حرکتی 

اختلال حرکتی، کودکان فلج مغزی از جهات مختلفی تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌تواند انجام کارهای روزانه را برای آن‌ها دشوار کند. به طور مثال، بسیاری از کودکان به دلیل محدودیت در حرکات، در انجام کارهای بهداشتی روزانه، قدم زدن و حرکت کردن، وضعیت قرار گیری بدن و انجام تکالیف مدرسه مشکل دارند.

یک متخصص کاردرمانی نیازهای هر کودک را ارزیابی کرده و درمان خود را برای رسیدن به اهداف شخصی متناسب می‌کند. فعالیت‌ها و خدمات ممکن است بر همین اساس متفاوت باشند، اما ممکن است شامل تکنیک‌های حرکتی کششی و تکنیک‌های راهنمایی خروجی حرکتی، تکنیک محدوديت درمانی حرکتی (CIMT) و تکنیک‌های تسهیل سازی عصبی عضلانی باشد.

فیزیوتراپی و درمان فیزیکی شیراز

فیزیوتراپی و درمان فیزیکی برای توانبخشی فلج مغزی

فیزیوتراپی و کاردرمانی هر دو بر روی توان‌بخشی گروه‌های عضلانی کار می‌کنند. این برای کودکان دارای دیستوشی (سخت زایی) شانه، فلج اِرب (فلج شبکه بازویی)، فلج کلامپکه (شل شدن دست) یا فلج Brachial Plexus (فلج شیکه بازویی) بسیار مهم است. در حقیقت کودکانی که از این آسیب های زایمانی رنج می‌برند، بدون استفاده از درمان‌های فیزیکی و فیزیوتراپی قادر به استفاده از بازو یا دست خود نخواهند شد. در این نوع روش‌های درمانی، درمانگران می‌توانند از طریق انواع چالش‌ها و تمرینات مختلف، حرکت بهینه را برای بیماران خود حاصل کنند.

این درمان اغلب مانند کاردرمانی است، گرچه تمرکز آن بیشتر روی کارهایی است که گروه‌های عضلانی انجام می‌دهند. فیزیوتراپی بیشتر از کاردرمانی روی جنبه‌های مختلف تمرکز دارد. یک فیزیوتراپی اغلب مانند مربی شخصی در یک سالن ورزشی، در حین تمرینات، تشویق‌ها و  مقابله با چالش‌ها عمل می‌کند.

تراپی های تنفسی، هضم و رژیم غذایی 

تراپی های تنفسی، هضم و رژیم غذایی برای توانبخشی فلج مغزی

برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی مشکلات تنفسی و گوارشی را تجربه می‌کنند. در نتیجه، ممکن است در تنفس، خوردن و آشامیدن مشکل داشته باشند. این مشکلات به درمان‌هایی برای بلع و رژیم غذایی نیاز دارند و اینکه چه غذاها و نوشیدنی‌هایی مناسب هستند. تنفس درمانی در درجه اول ممکن است شامل تمرینات تنفسی برای تقویت و بهینه‌سازی رشد ریه باشد که البته این درمان نگرانی‌ها و مشکلات دیگری را نیز برطرف می‌کند.

گفتار و زبان درمانی در شیراز

گفتار و زبان درمانی برای توانبخشی فلج مغزی

گفتار و زبان درمانی برای كودكان مبتلا به فلج مغزی و سایر انواع آسیب‌های مغزی می‌تواند درمانی بسیار مهم باشد. از هر چهار بیمار فلج مغزی یک نفر توانایی صحبت کردن ندارد. گفتار درمانی به آن‌ها کمک می‌کند تا روی تمریناتی کار کنند که یادگیری زبانی‌شان را پیشرفت می‌دهد و با برقراری ارتباط مؤثر آشناتر می‌کند.

برخی از متخصصین گفتار درمانی، از برنامه‌هایی برای کمک به بیماران در درک عملکرد زبان در میان افراد استفاده می‌کنند. در این برنامه‌ها همچنین تابلوهای ارتباطی را با جواب‌های از پیش‌ساخته شده ارائه می‌دهند. این به کودکان کمک می‌کند قبل از اینکه به فکر کلامی کردن بروند، عادت کنند که با جواب‌های خاص پاسخ دهند.

مشاوره حرفه‌ای 

برخی از کودکان ممکن است با افراد زیادی که به خانه‌شان می‌روند یا به خانه‌شان هجوم می‌برند گیج شوند یا بترسند. یکی از راه‌های نزدیک شدن به درمان این است که با یک مشاور حرفه‌ای شروع کنید. این فرد می‌تواند بر چندین نوع مختلف درمانی تسلط داشته باشد.

مشاوران حرفه‌ای ممکن است در تمام این موضوعات عمق یکسانی نداشته باشند تا یک نوع خاص از درمانگر باشد. اگرچه یک مشاور حرفه‌ای ممکن است اولین قدم بزرگ برای درمان فرزند شما باشد. اگر فرزند شما در زندگی به تعامل با یک شخص در زندگی عادت کند، ممکن است به او کمک کند تا روی موضوعات موردنظر تمرکز کنند. بعدها، وقتی چالش‌های بیشتری به وجود می‌آید، ممکن است فرزند شما در حیطه‌های مختلف اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. در نتیجه او ممکن است بتواند با سایر درمانگران رفتار بهتری داشته باشد.

طب سوزنی

اگرچه به‌طورکلی این درمان در پزشکی غربی و به اصطلاح مدرن مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، طب سوزنی قرن‌هاست که در فرهنگ‌های آسیایی مورداستفاده قرارگرفته است و به‌عنوان یک هنر طبی شناخته شده است. برخی خانواده‌هایی که کودکان دچار فلج مغزی دارند، فرزندان خود را به پزشک طب سوزنی می‌برند تا درد رایجی که همراه با این اختلال است را در آن‌ها تسکین دهند.

کودکان دیگری که به دلیل صدمات دردناک هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا، فلج ارب و آسیب مغزی دچار دردها و ناراحتی‌هایی هستند، با طب سوزنی تسکین می‌یابند. متخصص طب سوزنی برای تسکین درد اغلب به‌جای دارو از سوزن استفاده می‌کند.

آب‌درمانی در شیراز

آب‌درمانی برای توانبخشی فلج مغزی

آب‌درمانی یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین اشکال درمانی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی است که از ناراحتی‌ها و ناتوانی‌هایی در اندام رنج می‌برند. البته این درمان ممکن است برای کودکانی که از فلج ارب رنج می‌برند و در تلاش برای بازیابی مجدد حرکتشان نیز مفید باشد.

تحت نظارت یک متخصص درمانگر و حرفه‌ای، کودکان می‌توانند از تمرینات قدرتی و ورزش‌هایی که به دلیل ماهیت ضد جاذبه‌ی آب استخر می‌توانند انجام دهند، بهره‌مند شوند. در این محیط آرامش‌بخش، کودک می‌تواند از برخی از دردهایی که همراه با ناتوانی است، تسکین یابد. گاهی اوقات فلج مغزی فقط به خاطر نیروی گرانش و وزن بدن، باعث وارد شدن استرس در چهارچوب اسکلتی عضلانی می‌شود. با استفاده از آب درمانی با آب گرم، این بیماران می‌توانند از طریق ویژگی طبیعی ترمیم‌کنندگی و سم‌زدایی آب، درمان مؤثری دریافت کنند.

رفتار درمانی (روان درمانی) 

برخی از آسیب‌های هنگام تولد شامل ناتوانی ذهنی می‌شوند که بر نحوه واکنش کودکان در موقعیت‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد. کودکان دیگر ممکن است محدودیت‌های جسمی داشته باشند که آن‌ها را مجبور می‌کند تا برای مدت زمانی در خانه محبوس بمانند. این امر معمولاً منجر به عدم مهارت‌های اجتماعی بیمار می‌شود.

رفتار درمانی به عنوان روان درمانی نیز شناخته می‌شود. این درمان به بیماران اجازه می‌دهد تا با راهنمایی متخصص بهداشت رفتاری، بر روی مشکلاتی که ممکن است در سلامت اجتماعی و روانی داشته باشند، کار کنند.

مداخله کایروپراکتیک و ماساژ درمانی شیراز

کودکان مبتلا به فلج مغزی به دلایل مختلف ممکن است از مداخله کایروپراکتیک و ماساژ درمانی بهره‌مند شوند. برخی از کودکان استرس زیادی در سیستم اسکلتی عضلانی خود دارند و برای تراز کردن و سلامت اساسی ستون فقرات نیاز به مداخله کایروپراکتیک یا همان درمان‌های دستی دارند.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است بیمار به درمان کایروپراکتیک یا ماساژ درمانی نیاز داشته باشد، تقویت و کشش عضلات است. هنگامی که عضلات از طریق انجام این نوع روش‌ها شل می‌شوند، احتمال قوی و سالم بودن آن‌ها وجود دارد که اگر کودک بخواهد صحیح راه رفتن را بیاموزد، این موارد لازم است. این شکل از درمان به طور کلی برای کودکانی که از اسپینا بیفیدا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود زیرا اعصاب حساس او می‌توانند به طور تصادفی از بین بروند و باعث مشکلات بیشتری شوند.

آموزش هدایت کننده 

برخی از کودکان دچار اختلال عصبی یا اختلال حرکتی، در انجام کارهایی که بیشتر افراد از طریق تمرین روزانه، یادگیری و تجربه می‌آموزند نیاز به کمک دارند. از آنجا که این کودکان غالباً همان تجربه‌هایی را که افراد غیر معلول دارند، ندارند، آموزش هدایت کننده (Conductive Education) نوعی آموزش ویژه است که همانند نوعی آموزش در سطح گروه مطالعه برای زندگی عمل می‌کند.

آموزش هدایت کننده فرصت‌هایی را برای تجربه موارد یادگیری در روزمره را فراهم می‌کند تا کودکان بتوانند همان آموزش کلی را که کودکان غیر معلول دریافت می‌کنند، داشته باشند.

هیپوتراپی (درمان به کمک حیوانات) 

با استفاده از حرکت اسب و روابطی با اسب‌ها، کودکان دچار انواع آسیب‌دیدگی هنگام تولد می‌توانند مهارت‌های کاری و گفتاردرمانی را بیاموزند. هیپوتراپی فقط اسب‌سواری درمانی نیست. بلکه یک مربی حرفه‌ای کودک را با اسب آشنا می‌کند و از اسب برای دسترسی به کودک به روش‌هایی که قبلاً تصور می‌شد غیرمتعارف است، استفاده می‌کند.

هیپوتراپی عناصر روش‌های درمانی، جسمی و گفتاری-زبانی را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا سیستم‌های شناختی، حسی و عصبی-حرکتی کودک را درگیر کند.

اکسیژن درمانی هایپرباریک یا پرفشار 

اکسیژن درمانی هایپرباریک یا پرفشار، به طور معمول یک روش درمانی کوتاه مدت است که یک یا دو بار استفاده می‌شود و یک روش بهبودی سریع برای کودکانی است که هنگام تولد دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. این تکنیک شامل شرایطی مانند آنوکسی، هیپوکسی، HIE، آسفیکسی هنگام تولد و اِختِناق یا آسفیکسی پریناتال می‌شود.

اگر یک نوزاد در هنگامی که متولد می‌شود، برای چند دقیقه نفس نکشید، درمان با اکسیژن هایپرباریک روش بسیار خوبی برای وارد کردن اکسیژن زیاد به داخل خون است که از بروز یا کاهش شدت صدمات هنگام تولد مانند فلج مغزی جلوگیری می‌کند.

بازی درمانی 

با استفاده از بازی با انواع اسباب بازیهای مختلف در مکان‌های مختلف عمومی، کودکانی که دارای انواع صدمات هنگام تولد هستند می‌توانند از زندگی خود لذت ببرند. غالباً كودكان دارای صدمات هنگام تولد می‌توانند احساس كنند كه با دیگران تفاوت دارند یا اینكه متوجه شوند که دارای مشکلات فیزیکی هستند. این احساس می‌تواند باعث شود کودک به جای سرگرمی و بازی کردن، مدام نگران مشکلات خود باشد. در حالی که در بازی درمانی سرگرم می‌شوند و به آن‌ها خوش می‌گذرد، کودکان همچنین یاد می‌گیرند که چگونه با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند. آن‌ها همچنین چیزهایی را در مورد خودشان یاد می‌گیرند و اعتماد به نفس خود را بالاتر می‌برند.

یوگا درمانی 

یوگا درمانی که معمولاً تحت نظارت و هدایت یک متخصص کاردرمانی یا فیزیوتراپی تجویز می‌شود، گزینه‌ای عالی برای این دسته از کودکان است. یوگا به شل شدن یا کشش عضلات کمک می‌کند. كودكان مبتلا به فلج مغزي دچار سفتی و خشکی عضلات هستند، بنابراين يوگا درماني براي كشش و تقویت عضلات مفيد است. این نوع درمان برای بیماران فلج مغزی ممکن است در سایر انواع درمانی گنجانیده شود. همچنین ممکن است نوعی "تکلیف" برای انعطاف پذیری مطلوب و در نهایت استقلال مطلوب کودکان مبتلا به فلج مغزی در نظر گرفته شود.

آیا می‌توان از فلج مغزی جلوگیری کرد؟ 


از آنجا که همیشه علت فلج مغزی مشخص نیست، حتماً تمام دستورالعمل های پزشک خود را در دوران بارداری، مانند پیاده روی منظم (در صورت لزوم)، خوردن مواد غذایی مغذی، انجام واکسن‌ها سر وقت و پرهیز از صرف مواد مخدر یا الکل رعایت کنید. در حالی که فلج مغزی ممکن است به اشکال دیگری ایجاد شود، مانند صدمات هنگام تولد به دلیل سهل انگاری در مراقبت‌های پزشکی، بهترین کاری که می‌توانید برای پیشگیری از این عارضه‌ی ناگوار انجام دهید این است که در هنگام بارداری خیلی خوب از خود مراقبت کنید

کلینیک توانبخشی فیزیوتراپی و کاردرمانی نوزادان در قصرالدشت شیراز با کادری مجرب و متخصص اماده ارائه خدمات به شما عزیزان میباشد .

برچسب ها :


فیزیوتراپی یا کاردرمانیدکتر کاردرمانی کودکان شیرازدکتر فیزیوتراپی کودکان شیرازکاردرمانی در خانه شیرازگفتاردرمانی در خانه شیرازمطب کاردرمانی در شیرازمطب گفتاردرمانی در شیرازدکتر گفتاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازمرکز کاردرمانی در شیرازمرکز گفتاردرمانی در شیرازکاردرمانی چمران شیرازکاردرمانی ستارخان شیرازکاردرمانی ولیعصر قصردشتکاردرمانی زند شیرازکاردرمانی زرهی شیرازکاردرمانی ولیعصر شیرازکاردرمانی معالی اباد شیرازکاردرمانی ملاصدرا شیرازکاردرمانی شهرک صدرا شیرازکاردرمانی صدرا شیرازکاردرمانی استقلال شیرازکاردرمانی پاسداران شیرازکاردرمانی آبادهکاردرمانی اقلیدکاردرمانی ارسنجانکاردرمانی استهبانکاردرمانی بواناتکاردرمانی پاسارگادکاردرمانی جهرمکاردرمانی گویمکاردرمانی کوارکاردرمانی بوشهرکاردرمانی بندرعباسکاردرمانی تهرانکاردرمانی اصفهانکاردرماتی درسعادت شهرکاردرمانی خرامهکاردرمانی خرم‌بیدکاردرمانی خنجکاردرمانی دارابکاردرمانی رستمکاردرمانی زرین‌دشتکاردرمانی سپیدانکاردرمانی سروستانکاردرمانی فراشبندکاردرمانی فساکاردرمانی فیروزآبادکاردرمانی قیر و کارزینکاردرمانی کازرونکاردرمانی کوارکاردرمانی گراشکاردرمانی لارستانکاردرمانی لامردکاردرمانی مرودشتکاردرمانی ممسنیکاردرمانی مهرکاردرمانی نی‌ریزدرمان انلاینکاردرمانی انلاینگفتاردرمانی انلاینکاردرمانی آنلاین شیرازگفتاردرمانی آنلاین شیرازدرمان در منزلکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازهوم ویزیت شیرازگفتاردرمانی مجازیگفتاردرمانی تصویریگفتاردرمانی با واتساپکاردرمانی مجازیکاردرمانی تصویریکاردرمانی با واتساپبهترین دکتر گفتاردرمانی شیرازبهترین دکتر کاردرمانی شیرازکاردرمانی کودکان در شیرازکاردرمانی کودک در شیرازکاردرمانی بزرگسالان در شیرازگفتاردرمانی کودکان در شیرازگفتاردرمانی کودک در شیرازگفتاردرمانی بزرگسالان در شیرازاطفالسالمندانسالمندبهترین متخصص مغزو اعصاب کودکان در شیراز نورولوژیبهترین متخصص مغزو اعصاب بزرگسالان در شیراز نورولوژیستبهترین متخصص ارتوپد کودکان در شیرازبهترین متخصص ارتوپد بزرگسال در شیرازبهترین متخصص روانپزشکی کودکان در شیراز روانپزشکروانپزشک شیرازاینستاگرام و تلگرام ونشانی و تلفن و آدرس کلینیک ها و مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در شیرازکاردرمانی شیرازکاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی در شیرازکلینیک گفتاردرمانی در شیرازمراکز کاردرمانی در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازمراکز گفتاردرمانی در شیرازمراکز گفتاردرمانی شیرازکاردرمانگرکاردرمانارگوتراپارگوتراپیستارگوتراپیهندتراپینوروفیدبکبیوفیدبکتحریک الکتریکی مغزکاردرمانیگفتاردرمانیکاردرمانی قصردشتکاردرمانی قصرالدشتکاردرمانی پیشه ورکاردرمانی سجاد پیشه ورکاردرمانی در شیرازکاردرمانی ایرانکاردرمانی فارسکاردرمانی در استان فارسکاردرمانی در قصردشتکاردرمانی نزدیک قصرالدشتکاردرمانگر شیرازکاردرمان شیرازکاردرمان در شیرازبهترین کاردرمان در شیرازمراکز کاردرمانی شیرازبهترین کاردرمانی در شیرازمراکز معتبر کاردرمانی در شیرازکلینیک های کاردرمانی در شیرازکاردرمانی خوب در شیرازکاردرمانی در منزلکاردرمانی در منزل درشیرازکاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزل شیرازگفتاردرمانی در منزلتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتتوانبخشی پیشه ورتواتبخشی سجاد پیشه ورسجاد پیشه ورارگوتراپیست سجاد پیشه وردرمان سکته مغزی شیرازدرمان فلج مغزی شیرازدرمان تاخیر حرکتی در شیرازمجهزترین کلینیک شیرازمجهزترین کلینیک کاردرمانی در شیرازدکتر کاردرمانی در شیرازکلینیک کاردرمانی شیرازکلینیک کاردرمانیکاردرمانی جسمیکاردرمانی ذهنیکاردرمانیکاردرمانی کودکانکاردرمانی فلج مغزیکاردرمانی سالمندانفیزیوتراپی در شیرازفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی در منزل شیرازبهترین فیزیوتراپی در شیرازدرمان در منزل شیرازکاردرمانگرشیرازکاردرمان شیرازارگوتراپ شیرازارگوتراپیست شیرازارگوتراپی شیرازهندتراپی شیرازنوروفیدبک شیرازبیوفیدبک شیرازتحریک الکتریکی مغز شیرازفیزیوتراپیفیزیوتراپی اطفالفیزیوتراپی شیرازفیزیوتراپی اطفال در شیرازفیزیوتراپی کودکان در شیرازدرمان لکنت شیرازدرمان اختلال بلع شیرازدرمان سی پیدرمان فلج مغزیدرمان سی پیدرمان اوتیسمدرمان اتیسمکاردرمانی اوتیسمکاردرمانی اتیسمتاخیر حرکتیتاخیر رشدیدرمان فلج مغزی شیرازدرمان سی پی شیرازدرمان اوتیسم شیرازدرمان اتیسم شیرازکاردرمانی اوتیسم شیرازکاردرمانی اتیسم شیرازتاخیر حرکتی شیرازتاخیر رشدی شیرازسکته مغزیآفازیکلینیک توانبخشی شیرازتوانبخشی قصرالدشتتوانبخشی قصردشتکلینیک توانبخشی شیرازمرکز توانبخشی شیرازکلینیک تخصصی توانبخشی کاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازکاردرمانی و گفتاردرمانی قصرالدشت شیرازشیرازنوروتراپینوروتراپیستلباس فضاییاسپایدرکیجپارافین تراپیپارافین درمانیاختلال یادگیریعقب ماندگی ذهنیسندروم داونسندرم داونهیدروتراپیاب درمانیآب درمانیماساژاختلالات جسمی حرکتیضایعات نخاعیپارکینسونام اسضربه مغزیسالمندانحرکات اصلاحیاسکلتی عضلانیارگونومینوروتراپی در شیرازنوروتراپیست در شیرازلباس فضایی در شیرازاسپایدرکیج شیرازپارافین تراپی شیرازپارافین درمانی شیرازاختلال یادگیری شیرازعقب ماندگی ذهنی شیرازسندروم داون شیرازسندرم داون شیرازهیدروتراپی شیرازاب درمانی در شیرازآب درمانی شیرازماساژ در شیرازاختلالات جسمی حرکتی شیرازضایعات نخاعی در شیرازپارکینسون در شیرازام اس شیرازضربه مغزی شیرازسالمندان در شیرازحرکات اصلاحی شیرازاسکلتی عضلانی در شیرازارگونومی در شیرازکادردرمانیکادردرمانی در شیرازکادردرمانی شیرازکروناتاخیر گفتاریدرمان تاخیر گفتار و زباندرمان تاخیر گفتار شیرازرشدحرکتی شیرازرفتار حرکتی شیراز

نظرات کاربران

نظر خود را بیان کنید

نام و نام خانوادگی :*

پست الکترونیک :

نظرات: *

آدرس ارتباطی ما

نشانی:ایران _فارس_شیراز_میدان قصرالدشت(مترو)_انتهای کوچه99قصرالدشت (مقربی)_فرعی راست ابتدای کوچه 34 وکلا(ایمان شمالی/همت شمالی)

موبایل : 09392024636

تلفن تماس : 07136308341